Oldal kiválasztása

Fogyasztóvédelmi jó tanácsok Karácsony előtt és után

2024. 12. 13. | Hírek, Jó tanácsok, Tudástár

Hetek óta tart már a „karácsonyi” vásárláshullám, amit persze megelőzött a Black Friday is, illetve a különböző kuponnapok akciói is. Igyekeztünk összegyűjteni a panaszokból a legfontosabb tudnivalókat, amire érdemes figyelni, hogy ne bosszúság legyen a vége az ajándékozásnak.

Mire figyeljenek a fogyasztók?

  1. A fogyasztóvédelmi jogszabályok fogyasztó alatt kizárólag természetes személyt értenek, így ha céges számlát kérnek vásárláskor, akkor már nem vonatkoznak a vásárlásra a fogyasztókat megillető jogok. (Pl. se a kötelező jótállás, se az indokolás nélküli elállási jog.)
  2. Amennyiben ajándékba szeretnének vásárolni, akkor a pénztárnál érdeklődjenek, hogy nem hibás terméket cserélnek-e, és mennyi időn belül. Ha igen, akkor a nyugtára vagy a számlára kérjék ezt írásban is felvezetni! (Boltban történő vásárlás során ugyanis hibátlan termék esetén nincs cserélési kötelezettsége a kereskedőnek.
  3. Nem győzzük hangsúlyozni, de a blokkot, nyugtát, számlát mindig tegyék el, hiszen bármilyen igényt csak ezek birtokában tudnak érvényesíteni! (Nem elég, ha utóbb a bankszámlakivonattal, vagy a termék dobozával kívánjuk bizonyítani a vásárlást.)
  4. Ha tartós fogyasztási cikket vagy műszaki cikket vesznek, akkor előtte alaposan tájékozódjanak a termék alapvető műszaki jellemzőiről! (Sokszor nem hibás a vásárolt termék, csak mindössze a fogyasztónak kevés a memóriaméret, akkumulátor teljesítmény, stb.)
  5. Fontolják meg az olyan webáruházból való rendelést, ahol a beazonosíthatóság (székhely, e-mailcím vagy telefonszám, cégnév, ügyfélszolgálat elérhetősége stb.) nem egyértelmű! (Utóbb nem fogják tudni hova visszaküldeni a hibás, vagy nem tetsző terméket, ha még csak egy cégnevet, székhelycímet se tudnak, illetve békéltető testületi eljárást sem fognak tudni kezdeményezni.)
  6. Az elállási jogukat mindig írásban gyakorolják! (Nem elég odatelefonálni, de az email már megfelelő módja az elállási jog gyakorlásának.)
  7. Akciós termékekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, ha meghibásodik a termék! (Kivéve, ha a hiba miatt került sor a leárazásra, de akkor ezen ténynek egyértelműen ki kell derülnie.)
  8. Ne fogadják el azt a tájékoztatást, hogy „Vásárlást követő 3 nap után csak a szakszervizbe lehet vinni a hibás terméket.”! (Akitől vásárolták a terméket, ahhoz a forgalmazóhoz mindig vissza lehet vinni, és köteles foglalkozni a panasszal.)
  9. Reklamációról mindig vetessenek fel jegyzőkönyvet! (A jegyzőkönyv egy példánya a fogyasztót illeti.)
  10. Amennyiben hitelfelvétel is történik, mindenképpen ismerjék meg a pontos feltételeket, a thm (teljes hiteldíj mutató) százalékát!

 

 

0 hozzászólás