Oldal kiválasztása

Változások a fogyasztóvédelemben – Gyakoribb fogyasztói panaszok

2024. 09. 4. | Hírek

Az utóbbi fél évben jelentősen megnőtt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez érkezett fogyasztói panaszok száma. Ezen panaszok tartalmát, az okokat, a jogszabályi hátteret adó hazai jogszabályi rendelkezések megfelelőségét – vagy annak módosítási szükségességét – és a jogalkalmazó szervek munkáját és hatékonyságát elemezni szükséges annak érdekében, hogy a magyarországi fogyasztók is érezhessék, hogy nincsenek kiszolgáltatott helyzetben.

 Kereskedelem és fogyasztóvédelem közös irányítás alatt

2024. szeptember 1-jétől a kormány fogyasztóvédelemért felelős tagja a nemzetgazdasági miniszter. Azzal, hogy a kereskedelem és a fogyasztóvédelem egyaránt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) felelősségi körébe tartozik, sok kérdést vet, vethet fel a jövőben.

Lehet-e egyszerre a vállalkozások érdekeit is védeni a fogyasztói érdekekkel szemben, vagy akár fordítva.

Az biztos, hogy soha nem volt még szükség arra, hogy egységes fogyasztóvédelmi jogalkalmazás és érdekérvényesítés biztosítsa a fogyasztói érdekek védelmét.

Fontos már most arra is felhívni a figyelmet, hogy a minisztérium deklarálta, hogy elkötelezett a fogyasztóvédelem alapvető céljainak biztosítása, a fogyasztók online térben való fokozott védelme, a fogyasztói tudatosság erősítése, vagy éppen az elérhetőség biztosítása tekintetében, amelyek a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége is kiemelt céljai között is szerepelnek.

Vállalkozások nélkül nincs hatékony fogyasztóvédelem

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége közel negyed évszázados tevékenysége során folyamatosan kiállt amellett, hogy vállalkozások nélkül nincs hatékony fogyasztóvédelem, és a tudatos, jogkövető, egyben fogyasztóbarát vállalkozások működése éppen annyira fontos a fogyasztói jogok érvényesítéséhez, mint a megfelelő jogszabályok megalkotása, vagy éppen a hatósági jogalkalmazás és a tudatos fogyasztói magatartás.

Ezért álláspontunk szerint a jövőben akár a hazai fogyasztóvédelem szempontjából pozitív irányt is szabhat a fogyasztóvédelem és a kereskedelem egy, közös szakmai irányítás alá kerülése, azzal, hogy a keretek megfelelő tartalommal történő kitöltése az ősz folyamán vár a szakmai irányító minisztériumra. Ebben pedig számíthatnak a fogyasztóvédelmi egyesületek, így a FEOSZ együttműködésére is, ugyanakkor azt semmiképpen sem szabad elfelejteni, hogy a fogyasztó és a vállalkozás közötti egyenlőtlenség miatt minden alkalommal elsődlegesen a fogyasztók védelmének kell érvényesülnie a jogkövető vállalkozások támogatása mellett!

A magas szintű fogyasztóvédelmi jogalkotás és egységes szakmai irányítás mellett a fogyasztóvédelem további szereplőinek is megfelelően kell ellátniuk tevékenységüket, hogy a fogyasztók tudják, kihez fordulhatnak baj esetén, tudják, ki védi meg őket, vagy egyáltalán kitől kaphatnak megfelelő tájékoztatást jogaikat illetően.

A fogyasztóvédelmi egyesületek kiemelt szerepe, békéltető testületek, hatóságok

 A fogyasztóvédelem egyik legfontosabb pillére, a fogyasztóvédelmi egyesületek folyamatosan végzik tájékoztatási és tudatosságnövelő tevékenységüket. Így például a FEOSZ ingyenes telefonszámon és e-mailen is válaszol a megkereséssel élő fogyasztók részére, munkatársaink szombaton is elérhetőek, és bár feladatuk nem lenne, de a vállalkozások kérdéseire is készséggel válaszolnak. Emellett kiemelt cél az iskoláskorúak fogyasztói tudatosságának erősítése, nem véletlen, hogy a most kezdődő tanévben már 11. alkalommal szervezzük meg a ”Fogyasztóvédelmi Sulitábort”. Természetesen a sort folytatnia lehetne számos olyan feladattal, melyeket ellátnak a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek. Szükséges a fogyasztóvédelmi szervezetek folyamatos támogatása is.

Ugyanakkor a fogyasztói megkeresések sajnos azt bizonyítják, hogy az alternatív vitarendezési funkciót ellátó egyes békéltető testületek továbbra sem működnek megfelelően, azokat a panaszosok vagy egyáltalán nem ismerik, vagy rossz tapasztalattal rendelkeznek a testületek munkáját illetően, azzal, hogy hogy a vállalkozói oldal is több kritikát fogalmaz meg a testületek működését illetően. Változtatásra, tényleges szakmai irányításra van szükség.

Nem mehetünk el szó nélkül a hatósági fellépés fontossága mellett sem. A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok – természetesen más fogyasztóvédelmi feladatot ellátó szervezet, hatóságok mellett – azok, amelyek jogszabálysértés esetén fellépnek és egyúttal kötelességük is fellépni a jogsértő vállalkozásokkal szemben. Szükségesnek tartjuk a renitens, a fogyasztókkal szemben tisztességtelen, jogszabályba ütköző magatartást folytató vállalkozásokkal szemben, az egyetlen elrettentő és komoly összegű bírság alkalmazását.

Szükségesnek tartjuk – melynek megszüntetésével korábban sem értettünk egyet – a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság újjáalakítását.

Közüzemi számlák, fel nem vett jegyzőkönyvek, vállalkozások fogyasztóellenes tevékenysége

A nyár – sajnálatos módon már hagyományosan – magával hozta a légi járatok késésének és törlésének problematikáját. Káoszok a reptereken, az ügyfélszolgálati tevékenység kritikán aluli teljesítése a légitársaságok részéről, tájékoztatási hiányosságok és bosszankodó utasok ezrei, tízezrei. Miközben a légitársaságok felelőssége a vonatkozó Uniós szabály alapján egyértelmű, az azok teljesítésével összefüggő fogyasztói kifogások idén nyáron a korábbiakhoz képest is hatványozottabban jelentkeztek, így mind a jogalkotónak, mind a jogalkalmazóknak határozottan kell fellépniük annak érdekében, hogy hasonló esetek a jövőben ne fordulhassanak elő. De ez nemcsak a légi utasok jogaira vonatkozik.

A közüzemi szolgáltatók ügyfélszolgálatainak működéséről a fogyasztó vélemények lehangolóak. A legnagyobb probléma, hogy a határidőket sem tudják tartani a szolgáltatók, és a legszomorúbb, hogy lényegében meg tudják fogalmaznia a fogyasztók, hogy olyan érzéseik vannak, mintha robotokkal beszélnének, ha sikerül elérni az ügyfélszolgálatot. Hiányzik az emberi hang!

Semmi változás nem történt abban sem, hogy a vállalkozások jelentős száma nem tesz eleget jogszabályi kötelezettségeinek, nem vesznek fel jegyzőkönyvet a fogyasztói kifogásról, nem válaszolnak megfelelő határidőn belül a panaszokra, a vásárlói igényeket pedig rendre elutasítják mondvacsinált, szakvélemény által alá nem támasztott indokokra hivatkozva.

Online vásárlásokkal és javítással kapcsolatos problémák

Ugyancsak számtalan panasz érkezett az online vásárlásokkal összefüggésben a webáruházak megtévesztő kereskedelmi gyakorlataira, átveréseire vagy éppen a javító-karbantartó munkákkal kapcsolatos, sokszor szakszerűtlen, a fogyasztói kifogásokat egyáltalán nem, vagy nem megfelelően kezelő vállalkozók munkájára is. E körben többször előfordul az is, hogy a vállalkozás a munka felmérésekor meghatároz egy árat, amelyet a fogyasztó elfogad, majd a munka elvégzését követően az ár az eredeti összegnél jóval magasabb lesz. A kényszerhelyzetben lévő fogyasztó pedig kénytelen fizetni, hiszen a hétköznapi életvitelhez létfontosságú fürdőszobai, fűtési vagy konyhaeszközök használatáról van szó.

Ezzel kapcsolatban azt se feledjük el, hogy ősszel a kazánok télre való felkészítése is indokolt, ezért készüljünk fel időben erre, és lehetőleg leinformálható szakember munkáját vegyük igénybe, aki megfelelő és dokumentált árajánlatot ad részünkre. Akár javításról, karbantartásról, akár bármilyen szolgáltatásról van szó, az ár az az egyik lényeges elem, amelyben előzetesen mindenféleképpen meg kell állapodniuk a feleknek!

A fogyasztói tudatosság szerepe

A jogalkotói és jogalkalmazói felelősség mellett szólnunk kell a legerősebb önvédelmi eszközről, a fogyasztói tudatosságról is. Felkészült, tudatos, a jogait ismerő állampolgárok sokkal ritkábban válnak átverés áldozatává, fogyasztói probléma esetén pedig ismerik jogaikat, tudják, kitől kérhetnek tanácsot és kihez fordulhatnak segítségért.

Kétségtelen tény, hogy a FEOSZ-hoz érkező panaszok megerősítik, hogy sokszor a fogyasztók azzal sincsenek tisztában, kitől vásárolnak egy adott terméket, és ennek megfelelően a jogérvényesítés során falakba ütköznek, pedig talán ez az egyik legfontosabb, de mindenképpen első fogyasztói feladat és kötelesség: ismerjük meg, ki az eladó cég, milyen elérhetőségeken tudjuk velük felvenni a kapcsolatot baj esetén, egyáltalán, áll-e valós cég például egy webáruház mögött.

Hitelfelvétel átgondoltan! Black Friday(ok)

Az, hogy mennyire szerteágazó a fogyasztóvédelem, bizonyítja, hogy vásárlásokat sokszor kölcsönből fedező fogyasztók lényegében csak később szembesülnek azzal, hogy milyen rendkívüli fontossággal bír, hogy bármilyen kölcsön felvétele előtt nem gondolták át, hogy milyen fizetési kötelezettségük keletkezik, a kölcsön nem határidőben történő visszafizetésekor.

Gondolják át ezért a fogyasztók, hogy a kölcsön visszafizetése milyen anyagi terheket ró a későbbiekben rájuk, mekkora THM-mel, mennyi időre, milyen törlesztő részletre veszik fel a kölcsönt. Ehhez használják a hitel-összehasonlító oldalakat!  

A fogyasztók anyagi biztonságának fenntartása rendkívül fontossággal bír. Ne feledjük, hogy az iskolakezdés gyakran nagyobb kiadásokkal is jár, az ősszel ismét lesz Black Friday, és az ünnepek is jelentős anyagi áldozatokkal is járnak. Nem mindegy tehát, a fogyasztók hol vásárolnak, milyen termékeket, ha online vásárolnak, kitől rendelik meg az adott terméket, ha megrendelték, ismerik-e elállási jogukat és annak korlátait.

A fentiekben felsoroltak teljesülése egyaránt fontos ahhoz a közös célunkhoz, hogy a magyar fogyasztók közel érezzék magukhoz a fogyasztóvédelmet. Ezáltal érvényesülhet ugyanis a fogyasztóvédelmi politikáról szóló 1353/2022. (VII. 21.) Kormányhatározatban foglalt alapelv: „a fogyasztók jogainak érvényesítése kizárólag hatékony állami segítségnyújtással és intézményrendszerrel, valamint a fogyasztóvédelmi intézményrendszer és a piaci szereplők közötti együttműködéssel valósítható meg.”

Ehhez pedig a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége részéről minden tőlünk telhető támogatást és szakmai együttműködést biztosítunk a jövőben is.

0 hozzászólás