Oldal kiválasztása

Jó hír a fogyasztóknak és az utazási irodáknak Hosszú évek munkája után siker a fogyasztók érdekében a Miniszterelnökségnél az árfeltüntetésben! Hogyan utazzunk 2021-ben: Szükséges-e oltási igazolás

2020. 12. 28. | Hírek

 1.

Sok hazai és külföldi fogyasztónak segíthet arra a kérdésre adandó helyes válasz, amikor tervezik, vagy csak álmodoznak a jövő évi utazásaikról, hogy beléphet-e egy adott országba, ha nem lesz a mostani járvány elleni oltási igazolása.

Mire készüljenek fel az utasok? Kötelezheti-e egy adott állam az országba történő beutazáskor arra a fogyasztót, hogy mutasson fel oltási igazolást bizonyító iratot akár papír, akár elektronikus formában. Mit jelent a fogyasztóvédelem ilyenkor, és mit tehet ilyen esetben, kell-e egyáltalán tenniük valamit. 

 

A legfontosabb a fogyasztók biztonsága, egészsége, és megfelelő tájékoztatása. Ez igaz mind az egészségüket, mind egy adott utazás árát illetően is. Milyen felelősség terheli a fogyasztót?

 2.

Január elsejétől az utazásszervező vagy az utazásközvetítő valamennyi olyan gazdasági reklámjában, amelyben az utazási csomag díját hirdeti, a teljes árat kell feltüntetnie!

 

Oltási igazolás

 

A fogyasztóknak, azaz az embereknek biztonságra van szükségük. Anyagi biztonság mellett legfontosabb az egészségük biztonsága. A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény megalkotásakor ez még prioritásként szerepelt a kezdetekben, azaz a törvény elfogadásakor a törvény szövegében is a második fejezetben: A fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelme címszó alatt.

 

Szerepelt tehát törvényi szinten is az egészség védelme a fogyasztóvédelmi törvényben, igaz ez mára már olyan formában, ahogy volt, kikerült a norma szövegből, de egy pillanatig nem lehet kérdéses, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságok bármilyen vizsgálatuk során az elsődleges szempont, hogy az adott termék nem veszélyes-e a fogyasztóra.

De joggal vetődik fel a kérdés, hogy ezt szolgáltatások esetében is lehet ellenőrizni? A válasz természetesen az, hogy igen – persze szolgáltatástól függően. 

 

Mi a helyzet az utazási szolgáltatásnál?

 

Nagy felelősség terheli az utast (is). Az utazási szolgáltatásnál az egészség védelme érdekében a legfontosabb, hogy az utas mindig rendelkezzen betegség biztosítással is. Ez döntés kérdése; a fogyasztóra van bízva, hogy köt-e szerződést, illetve viseli-e az annak hiányából eredő negatív következményeket, ha megbetegszik külföldön.    

Mint ahogy az is a fogyasztó döntése – mindaddig, amíg egy adott ország nem írja elő az országba történő beutazáskor oltási igazolás bemutatását –, hogy önként beoltatja-e magát.  Ilyen intézkedésről jelen pillanatban még nincs tudomásunk, de készüljenek fel rá a magyar fogyasztók, hogy bármikor előírhatják majd ezt az egyes államok!

 

Figyelem! Már a COVID-19 járvány kitörése előtt is nagyon sok országba csak úgy lehetett beutazni, hogy a fogyasztó rendelkezett meghatározott betegségek elleni oltással. Ezt egy sárga kis füzetbe felvitt igazolás bizonyította, bizonyítja.

Minden valószínűség szerint nem lesz ez másként a mostani világjárvány esetében sem.

 

Árfeltüntetés

 

A FEOSZ (Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége) és a MUISZ (Magyar Utazási Irodák Szövetsége) régóta szorgalmazta, hogy minden egyes utazás áránál az utazás teljes díja legyen feltüntetve, azaz, hogy ne kelljen külön még számolgatni, hogy milyen összeggel kell még pluszban a fogyasztónak kalkulálnia.

Erre a kérdésre adott választ a néhány napja kihirdetett jogszabály. Az utazási csomag teljes díja minden költséget tartalmazni kell.

Ezt pedig az utazásszervező vagy az utazásközvetítő valamennyi olyan kereskedelmi reklámjában, amelyben az utazási csomag díját meghirdeti, köteles egy összegben feltüntetni.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük