English Magyar WAI

Hír olvasása

Tudjuk, kitől vásárolunk?

2020-05-28 10:17:52

 

A fogyasztókat fokozott védelem illeti meg, ha a szerződést olyan személlyel kötik, aki gazdasági tevékenysége körében jár el.  Mivel általában minden cselekvőképes természetes személynek vannak olyan szükségletei, amelyekhez vásárlás vagy szolgáltatás igénybevétele útján juthat hozzá, szinte mindenki fogyasztó, vállalkozásnak azonban csak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró személy minősül. Mit jelent ez a gyakorlatban?

 

Különösen akkor, ha a felek közötti szerződéskötés üzleten kívül történik, nem biztos, hogy egyszerű meggyőződni arról, kivel állunk jogviszonyban, probléma esetén kivel szemben tudjuk jogainkat érvényesíteni, ha például az interneten hirdetett terméket nem kapjuk meg, az meghibásodott, vagy a szórólapon hirdetett telefonszám alapján megismert iparos selejtes munkát végzett a lakásfelújításnál. Míg egy megszokott bolti vásárlás esetén a nyugta vagy számla kellő eligazítást ad a vállalkozás nevéről, székhelyéről, adószámáról, sőt többnyire az érintett telephelyéről (bolt) is, az internetes honlapokon nem, vagy nehezen található meg az az információ, hogy kivel kötjük meg a szerződést, kivel szemben érvényesíthetők a fogyasztókat megillető többletjogok. Minden esetben tájékozódjunk az eladó vagy szolgáltató kiléte felől!

 

Lehet, hogy a csábító ajánlatról kiderül, az eladó magánszemély. Ebben az esetben a vásárlót nem illetik meg azok a többletjogosultságok, amelyek egy vállalkozással szemben biztosítottak. Ilyen például a 14 napos elállási jog, továbbá hibás teljesítés esetén a vásárlónak kell azt bizonyítani, és a kifogás rendezésére is csak egy évig van lehetősége. Előfordul, hogy üzletszerű tevékenységet folytatók – azaz vállalkozásnak minősülő személyek – tűntetik fel úgy magukat, mintha magánszemélyként adnák el a terméket. Ezt többnyire azért teszik, hogy a vállalkozásokat terhelő kötelezettségek alól kibújjanak. Számla vagy nyugta hiányában a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti szerződést kötött, ami írásbeli dokumentum hiányában nehézkes lehet. 

 

Nem ritka az sem, hogy magyar nyelvű a webáruház, vagy a weboldal domainje „.hu”-ra végződik, mégis a mögötte álló cég nem Magyarországon van. Ez pedig adott esetben azt is jelentheti, hogy hibás teljesítés vagy panasz esetén a külföldi vállalkozást kell megkeresni, ami nem egy esetben megnehezíti az ügyintézést.

 

Sajátos marketing eszközök a kuponok, promóciós ajánlatok és a végtelen variációjú árakciók. Senki nem akar lemaradni a kupon megvásárlása esetére meghirdetett nagyszerű lehetőségekről. Azonban érdemes körültekintően elolvasni, hogy kitől és milyen szolgáltatást, milyen feltételekkel kap a vevő. Célszerű a vásárlás előtt a kuponnal kapcsolatos információkat rögzíteni, elmenteni. A kupon értékesítője általában nem felel a vásárolt termék vagy szolgáltatás hibájáért, azzal kapcsolatos kifogás közvetlenül az eladóval vagy szolgáltatóval szemben érvényesíthető.

Összefoglalva tehát; tudatos vásárlóként mindig győződjünk meg a velünk szerződő partner kilétéről.