English Magyar WAI

Hír olvasása

Mikor számít egy termék hibásnak?

2020-02-10 11:42:17

 

Az ilyen és ehhez hasonló esetekben tehát hibás a termék, mert nem rendelkezik a megfelelő minőséggel. Nem képes ellátni azokat a funkciókat, amelyekre általában a fogyasztók az adott árucikkhez hasonló, más egyéb dolgokat használnak. Egy cipő ugyancsak hibás lehet, ha például már az első pár hónapos használatot követően a talpa kilyukadt vagy megrepedt. Ekkor ugyanis a rossz minőség (például: anyaghiba vagy gyártási hiba) folytán nem alkalmas már a mindennapi használatra. Ezekben az esetekben a kereskedők felelnek a termék hibájáért.

 

Vannak azonban olyan esetek, amikor mégsem beszélhetünk hibás árucikkekről, holott elsőre azt gondolhatnánk, hogy ez utóbbi esetben is vannak különböző fogyasztóvédelmi jogaink.

 

Az első, legtipikusabb eset az, amikor ajándékban vásárolunk, azonban a megajándékozottnak nem tetszik a megvásárolt termék, mert például más a kapott ruha színe, amit ő szeret, más stílusú karórákat kedvel, mint amit kapott, vagy esetleg a hagyományos órák helyett már egy okosórát szeretett volna. Ezekben a példákban fontos, hogy nem beszélhetünk fogyasztóvédelmi értelemben hibás termékekről! Azaz ilyenkor a kereskedő nem is tartozik felelősséggel.

 

A második esetkör pedig akkor áll fenn, ha a fogyasztó már eleve ismerte a vásárlás pillanatában a termék hibáját vagy ha körültekintően járt volna el, akkor azt ismerte volna. Többek között klasszikus példa itt a szépséghibás műszaki cikkek esete vagy más egyéb olyan termékeké, amelyeket már eleve használtan árulnak.

 

Például az egyes elektronikai outlet üzletekben, áruházakban számos olyan hirdetést látni, amely szerint szépséghibás (megkarcolt, kicsit sérült, stb.), de egyébként teljesen jól működő, új mosógépet vagy mosogatógépet kínálnak. Ha egy ilyen árucikket vásárol a fogyasztó, akkor értelemszerűen később már nem reklamálhat a termék szépséghibás volta miatt, hiszen eleve tudta már az értékesítéskor, hogy az külsőre nincs tökéletes állapotban. Természetesen más a helyzet már akkor, ha később például a megvett mosógép elromlik, nem megy, nem mos megfelelően, mert ez esetben a fogyasztót csak a termék karcos állapotáról, szépséghibájáról tájékoztatták, de más egyébről nem. Ilyenkor tehát amiatt a hiba miatt már lehet reklamálni, amit a fogyasztó nem ismert a vásárlás pillanatában.